Het OPDC biedt vijf dagen per week een integraal programma van onderwijs en zorg op maat. In de ochtend werken de leerlingen aan hun eigen studieprogramma met materiaal dat door de school van herkomst wordt aangeleverd. In de middag vinden trainingen en workshops plaats. 

Iedere leerling op het OPDC heeft een mentor en jeugdhulpverlener die het individuele proces vanaf de eerste schooldag begeleiden. Het OPDC is gespecialiseerd in gedragstraining en werkt na het plaatsingsgesprek met een drietal fasen waarin het werken met de PDCA-cyclus verweven zit: de observatiefase, de trainingsfase en uitstroomfase.

Het aanbod op het OPDC is tweeledig; er is een generiek aanbod, dat voor alle leerlingen geldt en er is de mogelijkheid een deel van het programma specifiek af te stemmen op de hulpvraag van leerling/ouders en school. 
Elke leerling is anders en de nadruk van de plaatsing zal bij elke leerling anders liggen. 

Onderwijs

Op het OPDC wordt het onderwijsprogramma van de school zo goed mogelijk voortgezet. Op het plaatsingsgesprek worden daarover afspraken gemaakt. De school blijft verantwoordelijk voor het onderwijsprogramma en levert planners en toetsen aan. Het OPDC stuurt gemaakte toetsen voor beoordeling naar de school.

Training

Op het OPDC neemt de ART-training een belangrijke plaats in. ART staat voor Aggresion Replacement Training en bestaat uit de onderdelen Sociale Vaardigheid, Boosheidcontrole en Moreel Redeneren. Informatie hierover is te vinden op: http://goldstein.nl/de-methode-art

De medewerkers van het OPDC zijn opgeleid tot ART-trainer. Naast deze training worden door de jeugdhulpverleners trainingen verzorgd als: Rots & Watertraining, Grenzentraining, Motivatietraining, Vriendentraining en Meidenvenijn.

Individuele begeleiding

Jeugdhulpverleners van Enver verzorgen op het OPDC de individuele begeleiding van de leerling. Zij hebben gesprekken met de leerlingen, gaan op huisbezoek en begeleiden de leerlingen bij terugkeer naar school. Zij verzorgen trainingen en kunnen leerlingen en ouders doorverwijzen naar (specialistische) hulp. Op het OPDC Rotterdam wordt gewerkt met herstelrecht, een aanpak waarbij niet straf maar herstel centraal staat. Wanneer er iets misgaat, wordt niet alleen gekeken naar welke regels zijn overtreden, maar vooral naar wat er is gebeurd, wie daar schade van heeft ondervonden en hoe die schade hersteld kan worden. Het doel is dat leerlingen verantwoordelijkheid nemen en het gesprek aangaan met de betrokkenen. Herstelrecht sluit aan bij de visie van het OPDC: een veilige plek bieden waar leerlingen mogen leren van hun fouten, kunnen groeien in zelfinzicht en respectvol leren omgaan met anderen. Zo draagt herstelrecht bij aan een positief pedagogisch klimaat.