Van docent naar mentor

Sinds zijn overstap naar het OPDC heeft hij als docent een andere rol gekregen. Frank heeft dagelijks contact met één groep leerlingen. “Ze komen hierheen vanwege gedragsproblemen op hun vorige school, zoals brutaal doen of het hebben van problemen met sociale vaardigheden.”

Als mentor begeleidt hij de leerlingen op een intensieve manier: “We beginnen de dag met een gezamenlijk ontbijt en bespreken vervolgens de dagplanning. Deze duidelijkheid werkt goed voor de leerlingen. Ze hebben een planning voor hun schoolwerk en werken hieraan in de eerste uren.”

Daarna volgen trainingen gericht op hun gedrag. “In de middag kunnen de leerlingen workshops volgen die gericht zijn op talentontwikkeling zoals koken, sport en beeldende vorming. De leerlingen worden ook individueel begeleidt door een jeugdzorgwerker”, legt Frank uit.

Lees verder onder de foto >

LMC-VO in Rotterdam zoekt docenten zoals Frank die willen werken in het onderwijsFoto: indebuurt

Leren met vallen en opstaan

Het kan even wennen zijn voor de leerlingen wanneer ze voor het eerst bij het OPDC aankomen. “Na ongeveer twee weken zie je dat ze berusting vinden en beseffen dat we alleen het beste met hen voorhebben. Hier mogen ze fouten maken, zolang ze er maar van leren. Met vallen en opstaan werken ze in dertien weken aan een gefaseerde terugkeer naar hun eigen school”, voegt Frank toe.

Het OPDC heeft capaciteit voor maximaal 40 leerlingen, wat een ideale omgeving creëert voor individuele aandacht en persoonlijke groei. Frank benadrukt het belang van deze setting: “Ik vind het juist leuk dat de leerlingen van elkaar kunnen leren. Ze hebben allemaal verschillende leeftijden, maar hier vinden ze een gemeenschappelijke basis.”

Een uitdagende rol

Het weekprogramma vraagt veel van de leerlingen omdat sommigen al een tijdje uit het schoolritme zijn. Frank legt uit: “Het is een uitdaging, maar ze weten dat we er voor hen zijn. Enkelen zijn zelfs al een tijd niet naar school geweest. Bij het OPDC werken we samen aan hun terugkeer naar het reguliere onderwijs.”

“Na twee weken voelt het alsof je ze al een half jaar in de klas hebt gehad. Het is geweldig om te zien hoe ze groeien en vertrouwen opbouwen”, zegt Frank. De unieke benadering van het OPDC zorgt ervoor dat leerlingen zich hier thuis voelen en zelfs na hun traject terugkomen om gedag te zeggen. 

Dit maakt ons werk zo waardevol

Geen enkele dag is hetzelfde, merkt Frank op: “Er is veel afwezigheid en instroom van nieuwe leerlingen, wat de groepsdynamiek beïnvloedt. Maar het is juist deze diversiteit die ons werk zo interessant en waardevol maakt.”

 

Lees het volledige artikel hier:

Docent Frank: 'Ik vind het zo leuk dat de kinderen veel van elkaar kunnen leren' (indebuurt.nl)